Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Fiat na różne sposoby

Samochody dostawcze. Ponad 40 rodzajów specjalistycznych zabudów Fiata
16.11.2007 00:00:00
Fiat stawia na zróżnicowane zabudowy w swoich samochodach dostawczych. Podczas prezentacji zorganizowanej w ubiegłym miesiącu w Gdańsku włoski producent pokazał rekordową liczbę 40 wersji nadwozi - fabrycznych i montowanych indywidualnie przez firmy karoseryjne na markowych podwoziach. Zastosowana w sprzedawanej od ubiegłego roku trzeciej generacji Fiata Ducato modułowa koncepcja nadwozia pozwala skonfigurować średni pojazd przeznaczony do najróżniejszych zadań - różne odmiany wersji furgon, mikrobusy oraz pojazdy do adaptacji. Nieco mniejszy model dostawczego Fiata - Scudo - zdobył właśnie prestiżowy tytuł dostawczaka 2008 roku (wraz z bratnimi Citroenem Jumpy i Peugeotem Expertem). Branżowi żurnaliści docenili zastosowane w tym modelu systemy załadunku i rozładunku towarów. Mniejszy dostawczak, czyli Fiat Doblo ma natomiast rekordową w klasie przestrzeń ładunkową.
Mnogość i promowanie zabudów jest przyczyną tegorocznej popularności Ducato. Model ten awansował na lidera rynku i zepchnął z tej pozycji Forda Transita. Zdecydowanie przewyższa sprzedażą swoich konstrukcyjnych braci: Citroena Jumpera i Peugeota Boxera.
Modułowy Ducato
Zastosowana w sprzedawanej od ubiegłego roku trzeciej generacji Ducato modułowa koncepcja nadwozia pozwala skonfigurować średni pojazd przeznaczony do najróżniejszych zadań - różne odmiany wersji furgon, mikrobusy oraz pojazdy do adaptacji. Auto ma cztery wielkości rozstawu osi i trzy wysokości przestrzeni ładunkowej. Pojemność ładunkowa może wynosić od ośmiu do 16 metrów sześciennych, a ładowność użytkowa od 1 do 2 ton, stosowane są dwie wielkości kół (15 i 16 cali) i trzy wymiary drzwi. To wszystko, przy uwzględnieniu trzech wersji silnikowych - turbodiesle 2.2 (100 KM), 2.3 (120 KM) i 3.0 (157 KM) - umożliwia stworzenie przeszło dwóch tysięcy wariantów Ducato.
Co istotne we wszystkich wersjach szerokość ładowni pomiędzy nadkolami wynosi 1.420 mm, co stanowi rekord w segmencie aut dostawczych.
Niezależnie od tego klient może zażyczyć sobie dowolnej zabudowy specjalistycznej. Współpracujące z Fiat Auto Poland polskie i zagraniczne firmy karoseryjne tworzą na bazie modelu Ducato m.in. samochody straży pożarnej, pomocy drogowej i medycznej, pogotowia gazowego i energetycznego, pojazdy z opancerzoną ładownią, mobilne warsztaty oraz sklepy różnych branż. Strategia Fiata postawienia na większą użyteczność i mnogość wariantów sprawdza się też w mniejszych autach.
Scudo dostawczak roku 2008
Nieco mniejszy model dostawczego Fiata - Scudo - zdobył właśnie prestiżowy tytuł dostawczaka 2008 roku (wraz z bratnimi Citroenem Jumpy i Peugeotem Expertem). Jury złożone z dziennikarzy zajmujących się motoryzacją w dwudziestu krajach przyznało temu autu aż 108 na 140 możliwych punktów. Branżowi żurnaliści docenili zastosowane w tym modelu systemy załadunku i rozładunku towarów. Scudo oferowany jest na przykład w wersji z pneumatycznym zawieszeniem tylnym, które pozwala w razie potrzeby obniżyć próg załadunku do 49 centymetrów.
Inne praktyczne rozwiązanie zastosowane przez konstruktorów Scudo to specjalny schowek na przedmioty o dużej długości.
Scudo sprzedawany jest z dwoma rozstawami osi, dwiema wysokościami dachu, o pojemności ładowni od 5 do 7 metrów sześciennych. Wersje osobowe mogą pomieścić do 9 osób i mają trzy poziomy wyposażenia, w zależności od przeznaczenia. Pierwszy, Combi Standard ma służyć do przewozu grup pracowników razem z narzędziami; drugi, Panorama Family - jest przeznaczony dla dużych rodzin. Trzeci poziom, Panorama Executive - został przystosowany do przewozu pasażerów typu business (transfery hotel - lotnisko). Do wyboru są trzy silniki - turbodiesle 1.6 (90 KM), 2.0 (120 KM) i 2.0 (136 KM). Ten ostatni jest oferowany z filtrem cząstek stałych PDF.
Podobnie jak jego większy brat, Scudo może być adaptowany pod zapotrzebowanie odbiorców.
Mały przedsiębiorca
Mniejszy dostawczak, czyli Doblo ma rekordową w klasie przestrzeń ładunkową. Produkowany jest w dwóch wersjach rozstawu osi, z nadwoziem cztero- lub pięciodrzwiowym oraz kombi. Pod maską może mieć cztery silniki - benzynowe 1.4 (77 KM) i 1.6 (103 KM, dostosowany do spalania gazu ziemnego) lub turbodiesle 1.3 (75 lub 85 KM) i 1.9 (105 lub 120 KM). I ten dostawczy Fiat ma specjalistyczne zabudowy.
Dobre 3 kwartały
Wyniki sprzedaży w pierwszych trzech kwartałach tego roku w Polsce są dla Fiata bardzo korzystne. Ogółem producent ten sprzedał w tym okresie 7.303 samochody dostawcze, tj. o 1.505 więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Pozostał liderem, choć jego udział w rynku nieznacznie spadł - z 21,06 proc. do 19,77. W tym roku Fiat Ducato zdetronizował na pozycji lidera Forda Transita, rozchodząc się do końca września w 2.394 egzemplarzach (przed rokiem przez trzy kwartały sprzedało się 901).
Podstawowe dane techniczne Fiata Ducato 2.3 Multijet 120 KM Furgon
Dopuszczalna masa całkowita 3.500 kg
Ładowność 1.575 kg
Objętość ładowni 11,5 m sześc.
Wymiary ładowni: dł. / szer. / wys. 3.120 / 1.870 (1.422 między nadkolami)/ 1.932 mm
Wymiary pojazdu: dł. / szer. / wys. 5.413 / 2.050 / 2.524 mm
Rozstaw osi 3.450 mm
Silnik R4 16V, turbodiesel z common rail
Pojemność skokowa silnika 2.287 ccm
Moc maksymalna 120 KM przy 3.600 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 320 Nm przy 2.000 obr./min
Prędkość maksymalna 150 km/h
Śr. zużycie paliwa (cykl mieszany) 8,2 l / 100 km
Skrzynia biegów manualna, sześciobiegowa
Napęd 4x2, na oś przednią
Układ hamulcowy hydrauliczny, dwuobwodowy, tarcze z przodu i z tyłu
Wyposażenie standardowe ABS z EBD, poduszka powietrzna kierowcy, fotel kierowcy z regulacją wysokości, wspomaganie kierownicy
Gwarancja mech. / perforacyjna 2 lata bez limitu km / 8 lat
Przeglądy techniczne co 45 tys. km
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.