Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Ford Ranger - pikap z ładownością

Pikapy. Ford Ranger 2.5 TDCi 143 KM z podwójną kabiną
02.05.2008 00:00:00
Ford Ranger imponuje ładownością. W testowanej wersji może udźwignąć aż 1.175 kg. Konkurencja w porównywalnych odmianach zostaje w pokonanym polu, np: Mitsubishi L200 2.5 DI-D Instyle - 970 kg, Toyota Hilux 2.5 D-4D SRS - 830 kg. W naszej ocenie do zalet Forda należą: największa na rynku ładowność, klapa otwierana o prawie 180 stopni oraz cichy, kulturalnie pracujący silnik. Minusy to z kolei fakt, że włączanie napędu 4x4 wymaga zatrzymania się. Poza tym Ford ma twarde zawieszenie podczas jazdy na pusto i nieco za mały prześwit.
Po otwarciu klapy w pace o 90 stopni wystarczy zdjąć dwa ograniczniki, co, jak sprawdziliśmy, jest dziecinnie proste i opuścić ją o prawie 180 stopni. Spośród rywali taką możliwość ma jedynie "Misiek" L200 i tylko w bazowej wersji Invite.
Długość przestrzeni ładunkowej 1.530 mm to kolejna mocna strona Forda, choć paka w Toyocie Hilux jest dłuższa (1.547 mm), ale u innych są krótsze. Do mocowania ładunku w Rangerze służą cztery uchwyty umieszczone wysoko, a nie przy podłodze. Tyle samo uch mają Hilux i Actyon Sports. L200 posiada ich aż sześć. Navara w najbogatszej wersji LE jest wyposażona w system mocowania ładunku C-Channel złożony z trzech szyn i zaczepów przesuwanych wzdłuż burt.
Przymusowe postoje, by zmienić napęd
Napęd zawsze trafia na tylne koła (pozycja 2H skrzynki rozdzielczej). Żeby dołączyć na sztywno - Ford nie posiada centralnego dyfra - przód (4H), trzeba się zatrzymać. To wina archaicznej konstrukcji, która wymaga zblokowania na postoju piast przednich kół z półosiami napędowymi, co jest określane skrótem RFW. Na szczęście nie trzeba wysiadać, jak w chińskim pikapie Great Wall Deer, oferowanym przez prywatnego importera. W Rangerze wystarczy przesunąć w kabinie wajchę od napędu. Potem można zmieniać z 4x4 na tylny i odwrotnie do prędkości 100 km/h. Jednakże odłączenie przyciskiem na kokpicie, przy tylnym napędzie, owego RFW powoduje konieczność ponownego zatrzymania się, jeśli chcemy korzystać z napędu obu osi.
Reduktor (4L) włącza się również na postoju, ale tak dzieje się w mnóstwie terenówek. Nawet bez niego Ranger radzi sobie dzielnie w off-roadzie, dzięki tylnemu mechanizmowi różnicowemu z ograniczonym poślizgiem. Gdyby jeszcze prześwit był większy niż 205 mm (Navara - 233 mm, Hilux - 292 mm)...
Szczypta komfortu i ciepła dla silnika
W chłodne dni przydaje się, włączane przez kierowcę, rozgrzewanie silnika. To grzałka w układzie chłodzenia, dzięki niej szybciej można korzystać z ogrzewania na full. Turbodiesel został dobrze wyciszony, w ogóle pracuje stosunkowo miękko. Obszernych foteli może Rangerowi pozazdrościć wiele aut osobowych. Dobrze, że takie wygodne, bo zawieszenie ze sztywnym tylnym mostem na resorach jest twarde. Zdecydowanie polecamy jazdę obciążonym Rangerem, robi się wtedy bardziej komfortowo, a załadować da się naprawdę sporo.
Plusy
Największa na rynku ładowność. Klapa otwierana o prawie 180 stopni. Cichy, kulturalnie pracujący silnik.
Minusy
Włączanie napędu 4x4 wymaga zatrzymania się. Za twarde zawieszenie podczas jazdy na pusto. Nieco za mały prześwit.
Podstawowe dane Forda Rangera 2.5 TDCi 143 KM, kabina podwójna
DMC / ładowność 3.020 / 1.175 kg
Wymiary ładowni
długość 1.530
szerokość 1.456 (1.092 między wnękami kół)
wysokość burt 457 mm
Wymiary pojazdu - długość / szerokość / wysokość 5.165 / 1.805 / 1.760 mm
Rozstaw osi 3.000 mm
Silnik R4, turbodiesel z common rail, 16V
Pojemność skokowa silnika 2.499 ccm
Moc maksymalna 143 KM przy 3.500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 330 Nm przy 1.800 obr./min
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym bez obciążenia 8,9 l/100 km
Skrzynia biegów manualna, 5-stopniowa
Napęd 4x4: stały na tył, dołączany na przód, reduktor
Układ hamulcowy tarcze z przodu (wentylowane), bębny z tyłu
Wyposażenie pojazdu testowego: ABS, cztery poduszki powietrzne, wspomaganie kierownicy, klimatyzacja manualna, skórzana tapicerka, centralny zamek z pilotem, elektryczne sterowanie czterema szybami i lusterkami bocznymi, radio ze zmieniarką 6 CD, czujniki cofania, rury z przodu skrzyni, boczne stopnie
Cena netto 109.500 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata bez limitu km / 12 lat
Przeglądy techniczne co 20 tys. km, nie rzadziej niż co rok
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.