Wiadomości z rynku

sobota
23 listopada 2024

ESP i dostawczy Mercedes

Samochody dostawcze. Coraz więcej elektroniki
12.09.2008 00:00:00
W nowoczesnych samochodach dostawczych stosuje się elektroniczne elementy bezpieczeństwa czynnego, czyli chroniące przed kolizją bądź wypadkiem, takie same jak w autach osobowych. Niektóre rozwiązania są jednak bardziej zaawansowane, bo uwzględniają masę ładunku i jego rozmieszczenie (Renault) albo podłączenie przyczepy (Mercedes). W dostawczych Mercedesach ESP może być wzbogacone o przydatną funkcję stabilizacji toru jazdy przyczepy. Jest ona seryjna w Vito i Viano z napędem 4x4 oraz z hakami holowniczymi i elektrycznymi gniazdami do podłączenia przyczep. Najważniejszy czujnik ESP, prędkości żyroskopowej (czyli obrotu wokół osi pionowej), wykrywa zarzucanie samochodu spowodowane groźnym, wahadłowym ruchem przyczepy. System nieustannie porównuje rzeczywisty tor jazdy przyczepy z torem wyznaczonym przez ruchy kierownicy. W razie niezgodności naprzemiennie uruchamia hamulce przy przednich kołach. Równocześnie następuje redukcja momentu obrotowego silnika, tzn. odjęcie gazu, co dodatkowo zmniejsza prędkość zestawu.
Coraz częściej w wyposażeniu standardowym dostawczaków na polskim rynku jest system ESP (Electronic Stability Program). Takie wyposażenie mają dostawcze Mercedesy Vito, Viano i Sprinter oraz większe modele Volkswagena, czyli Transporter i Crafter.
Przypomnijmy, ESP przede wszystkim zapobiega bocznym poślizgom i zrywaniu przyczepności przez napędzane koła. Wyręczając kierowcę, odejmuje gazu oraz uruchamia hamulce przy wybranym kole bądź kołach. Właśnie na tym polega jego przewaga nad reakcjami człowieka. Każdy kierowca zawsze hamuje wszystkimi kołami - nie ma technicznie innej możliwości.
Poślizgi precz
Zadanie ESP to duszenie w zarodku uślizgów na boki, szczególnie groźnych, gdy jedziemy z maksymalnym ładunkiem. Jest to możliwe tylko dzięki ESP, żaden inny system nie zapobiega bocznym poślizgom. Wszystko przebiega w granicach praw fizyki, czyli przede wszystkim przyczepności opon do nawierzchni. W Renault Traficu (opcjonalne) ESP dostosowuje moment swojej aktywacji do poziomu obciążenia pojazdu.
Kilka w jednym
ESP współpracuje z całą pokładową elektroniką odpowiedzialną za zwiększenie bezpieczeństwa czynnego, jest dla niej takim "nadsystemem". Podstawą jest oczywiście stary, dobry ABS zapobiegający blokadzie kół przy hamowaniu. Kontrola trakcji ASR pilnuje, aby napędzane koła nie buksowały przy nagłym dodaniu gazu albo przy ruszaniu, gdy przyczepność po lewej i prawej jest różna. Tę drugą funkcję Volkswagen wyodrębnia jako EDS, elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego. W rzeczywistości chodzi o chwilowe uruchamianie hamulców przy szybciej kręcącym się kole. EBD (EBV) elektronicznie rozdziela siłę hamowania między osiami. MSR, typowy dla Volkswagenów, dodaje gazu przy nieumiejętnym hamowaniu silnikiem na tyle, żeby nie doszło do zablokowania napędzanych kół. W niektórych autach (np. Mercedesy, VW Crafter, Renault Trafic) jest montowane wspomaganie nagłego hamowania. Aplikuje maksymalne hamowanie, jeżeli kierowca nacisnął na pedał hamulca szybko, ale ze zbyt małą siłą.
Tańcząca przyczepa
W dostawczych Mercedesach ESP może być wzbogacone o przydatną funkcję stabilizacji toru jazdy przyczepy. Jest ona seryjna w Vito i Viano z napędem 4x4 oraz z hakami holowniczymi i elektrycznymi gniazdami do podłączenia przyczep. Najważniejszy czujnik ESP, prędkości żyroskopowej (czyli obrotu wokół osi pionowej), wykrywa zarzucanie samochodu spowodowane groźnym, wahadłowym ruchem przyczepy. System nieustannie porównuje rzeczywisty tor jazdy przyczepy z torem wyznaczonym przez ruchy kierownicy. W razie niezgodności naprzemiennie uruchamia hamulce przy przednich kołach. Równocześnie następuje redukcja momentu obrotowego silnika, tzn. odjęcie gazu, co dodatkowo zmniejsza prędkość zestawu.
Mercedes przestrzega, że w razie wystąpienia wahadłowych ruchów przyczepy prowadzący powinien zdać się na ESP i trzymać prosto kierownicę. Zresztą dotyczy to wielu ingerencji ESP. Trzeba zaufać systemowi, energiczne kontry często mogą tylko pogorszyć sytuację.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.