Wiadomości z rynku

poniedziałek
25 listopada 2024

DAF XF95 480 - twardy mocarz

Używane. DAF XF95 480 ciągnik siodłowy 4x2 (2002-2007)
27.02.2009 00:00:00
DAF XF95 to jeden z najpopularniejszych ciągników siodłowych 4x2 na naszym rynku. Holenderski koń nie ma wielu typowych przypadłości, z 12,6-litrowym, 483-konnym turbodieslem z rzędową pompą wtryskową dobrze sprawdza się zwłaszcza na długich trasach i stromych podjazdach. Nasz test wykazał, że DAF XF95 posiada trwałe, niewrażliwe na kiepski ON silniki. Jego atutami są również: solidnie wykończone kabiny, niskie spalanie, skuteczne hamulce i bezawaryjne sprzęgła. Minusy ciągników siodłowych marki DAF to z kolei: defekty zawieszenia kabiny oraz delikatny układ elektryczny silnika.
DAF XF95 to jeden z najpopularniejszych ciągników 4x2 na naszym rynku. Holenderski koń nie ma wielu typowych przypadłości, z 12,6-litrowym, 483-konnym turbodieslem z rzędową pompą wtryskową dobrze sprawdza się zwłaszcza na długich trasach i stromych podjazdach.
Opisywane ciągniki w konfiguracjach 4x2 dostępne są z rozstawem osi 3.800 mm, ze standardowymi wysokościami siodła 1.170 mm i 1.190 mm (są też niższe: 1.130 i wyższe 1.240 mm). Do wyboru znajdują się dwie szoferki: standardowa Space Cab i wysoka Super Space Cab. Kabiny chwalone są przez użytkowników za ergonomiczną deskę rozdzielczą i świetną widoczność, natomiast często krytykowane za trudną do utrzymania w czystości welurową tapicerkę siedzeń. Przeciętnie trwałe jest ich zawieszenie; po ok. 300-400 tys. km zużywają się zawory poziomujące.
Z turbodieslem 12,6 l 483 KM (są też mocniejsze wersje, 530 KM) z rzędową pompą wtryskową XF95 cieszy się popularnością, zwłaszcza wśród przewoźników pokonujących wschodnie trasy. Powód? W przeciwieństwie do układów common rail motor "holendra" przyzwoicie znosi eksploatację na gorszym ON. Mechanicy w takich przypadkach zalecają jednak częstą (co 35-45 tys. km) wymianę filtra paliwa (wg producenta 75 tys. km). Wrażliwa jest elektryka, uruchamianie z zewnętrznego urządzenia rozruchowego napięciem powyżej 30V może skończyć się uszkodzeniem kaset CTU, ECAZ i sterowników silnika EBS. Rzadko szwankuje układ chłodzenia i turbosprężarka.
Motor jest ekonomiczny; z obciążoną, standardową naczepą kurtynową zestaw bierze ok. 30 l ropy na setkę. DAF nieźle radzi sobie na górzystych podjazdach.
Jako niezniszczalne użytkownicy i mechanicy określają mosty. Dobrze sprawują się ręczne i automatyczne skrzynie biegów. Sporadycznie siada w nich czujnik ciśnienia powietrza, w słabszych XF-ach z manualami często padały cewki synchronizatorów. Bezawaryjne są sprzęgła, tylko w starszych egzemplarzach ze względu na słabe zabezpieczenie zdarzało się wyrywanie łożysk wyciskowych. Praktycznie żadnych problemów nie sprawiają układ kierowniczy oraz hamulce.
Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Holenderski ciągnik nie sprawia większych problemów. Nie znaczy to, że nie wymaga w ogóle uwagi ze strony użytkowników. Np. brak centralnego smarowania wymusza smarowanie zawieszenia kabiny co kilka tys. km. Olej silnikowy zalecam wymieniać zgodnie z sugestiami producenta, czyli co 75 tys. km lub co pół roku, filtr powietrza co 90 tys. km. Dzięki temu dłużej wytrzyma turbina. Z dostępem do części zamiennych nie ma problemów. Plusem są ich przystępne ceny.
Plusy:
Trwałe, niewrażliwe na kiepski ON silniki. Solidnie wykończone kabiny. Niskie spalanie. Skuteczne hamulce. Bezawaryjne sprzęgła.
Minusy:
Defekty zawieszenia kabiny. Delikatny układ elektryczny silnika.
Fabryczne dane techniczne
DAF XF95 480 Scania 124 L 470 
ciągnik siodłowy 4x2  ciągnik siodłowy 4x2  
DMC zestawu tech. / administracyjna 44.000 / 40.000 kg 44.000 / 40.000 kg
Masa własna 7.140 kg 7.150 kg
Rozstaw osi 3.800 mm 3.700 mm
Pojemność silnika / cylindry 12,6 l / R6 11,7 l / R6
Moc maksymalna 483 KM 470 KM
przy obr/min 2.100 2.000
Maksymalny moment obrotowy 2.000 Nm 2.100 Nm
przy obr/min 1.100-1.450 1.050-1.300
Skrzynia biegów ręczna 16+1 ręczna 12+1
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
DAF XF95 Scania 124
Chłodnica 2.900 zł 3.630 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 2.891 zł 4.200 zł
Reflektor 630 zł 699 zł
Klocki hamulcowe 647 zł / oś 685 zł / oś
Filtr oleju 142 zł 112 zł
Filtr powietrza 216 zł 252 zł
Ceny części używanych - giełda w Słomczynie
DAF XF95 Scania 124
Reflektor 400 zł 350 zł
Zderzak przedni 850 zł 800 zł
Szyba czołowa 1.000 zł 1.000 zł
Chłodnica 1.100 zł 1.300 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym - giełda w Słomczynie, (luty 2009 r.)
Rocznik DAF XF95 Scania 124 L
ciągnik siodłowy 4x2 ciągnik siodłowy 4x2
przebieg (tys. km) - cena netto przebieg (tys. km) - cena netto
2002 1.000 - 119,0 tys. zł 950 - 115,0 tys. zł
2003 900 - 129,0 tys. zł 860 - 127,0 tys. zł
2004 670 - 141,0 tys. zł 700 - 140,0 tys. zł
2005 550 - 155,0 tys. zł 580 - 158,0 tys. zł
2005 450 - 161,0 tys. zł 530 - 162,0 tys. zł
2006 420 - 169,0 tys. zł -
2007 320 - 176,0 tys. zł -
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.