Wiadomości z rynku

piątek
22 listopada 2024

Volvo FL 6E 19.250 - dystrybutor na sterydach

Samochody ciężarowe - Volvo FL 6E 19.250 kontener (2000-2005)
28.08.2009 00:00:00
Volvo FL z topowym, 250-konnym motorem w najcięższej odmianie o dmc 19 t dzięki sporym możliwościom transportowym i wysokiej ogólnej niezawodności sprawdza się nie tylko w sektorze dystrybucyjnym. Szwedzką ciężarówkę warto tankować jednak na sprawdzonych stacjach. Silniki wymagają bowiem wysokiej jakości tankowanego ON. Do zalet tego samochodu ciężarowego należą - trwałe silniki, bezawaryjne skrzynie biegów i sprzęgła i dobre zabezpieczenie antykorozyjne.
Opisywane Volvo z sześciocylindrowym turbodieslem o poj. 5,45 l (Euro 2 lub Euro 3) w topowej wersji o mocy 250 KM, dmc 19 t, z napędem 4x2 dostępne jest z rozstawami osi od 3.200 do 6.500 mm. Szwedzki mieszczuch z tym motorem nieźle radzi sobie na stromych podjazdach, jak twierdzą sondowani przez nas użytkownicy, nie brakuje mu też tchu podczas jady w tandemie. Silniki przy przebiegach 700 tys. - 1 mln km poza drobnymi wyciekami nie sprawiają jeszcze większych problemów. Tak jak u konkurentów z silnikami z układem common rail trzeba jednak szczególnie uważać na jakość tankowanego ON. Kiepska ropa lana do baku może skutkować zatarciem pompowtrysków. Mechanicy zalecają też częstą (co 30 tys. km) wymianę filtra paliwa. Wysoką trwałością odznaczają się skrzynie biegów i sprzęgła.
"FL-kę" wyposażano w dwa typy szoferek: krótką dzienną lub wydłużoną sypialną. Kabiny obu typów są ciasne i mało komfortowe. Kiepskie jest ich wyciszenie, niezbyt wygodna w obsłudze deska rozdzielcza. Mechaniczne zawieszenie szoferek jest przeciętnie trwałe. Najszybciej zużywają się łożyska i drążki reakcyjne.
Volvo FL może mieć mechaniczne lub pneumatyczne zawieszenie kół. Udoskonalone zawieszenie pneumatyczne (w starszych "FL-kach" stosowano zawieszenie elektropneumatyczne) jest bezawaryjne. Gorzej radzi sobie zawieszenie mechaniczne. Bolączką są w nim wyrabiające się tuleje resorów i tulejki stabilizatorów, w przeciążanych pojazdach dochodzi do pękania piór, szczególnie w tylnych resorach. Mało trwałe są fabryczne tarcze hamulcowe. Jako dość często występujące usterki użytkownicy wymieniają też defekty drążków kierowniczych. Mocnym punktem małego Volvo jest zabezpieczenie przed korozją. Zastrzeżeń nie budzi elektryka.
Ekspert
Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku
- Wszystkie wymiany płynów eksploatacyjnych i filtrów należy wykonywać terminowo, zgodnie z zaleceniami producenta, np. co 30-40 tys. km lub co pół roku warto wymienić filtry paliwa i oleju. Oszczędzi to konieczności szybkiej wymiany lub regeneracji turbosprężarki. W polskich warunkach eksploatacyjnych co 250-300 tys. km regulacji wymagają pompowtryskiwacze. W Volvo FL wiele napraw można wykonać poza ASO, co znacznie obniża koszty eksploatacji.
Plusy
Trwałe silniki.
Bezawaryjne skrzynie biegów i sprzęgła.
Dobre zabezpieczenie antykorozyjne.
Minusy
Awaryjne zawieszenie mechaniczne.
Nietrwałe oryginalne tarcze hamulcowe.
Wrażliwy na ON niskiej jakości układ paliwowy.
Kiepskie wykończenie szoferek.
Fabryczne dane techniczne
Pojazd ocenianyVolvo FL 6E 19.250, 4x2 KonkurentScania P94 220 G, 4x2
Dopuszczalna masa całkowita 19.000 kg 18.000 kg
Nośność 11.540 kg 9.240 kg
Rozstaw osi 4.700 mm 4.800 mm
Poj. silnika / cylindry 5,45 l / R6 9,0 l / R6
Moc maksymalna 250 KM 220 KM
przy obr/min 2.500 2.100-2.400
Maks. moment obrotowy 820 Nm 780 Nm
przy obr/min 1.200-1.800 1.600-1.800
Skrzynia biegów ręczna 6+1 ręczna 8+1
Przykładowe rozmiary ładowni (kontener)
Długość 7.000 mm 7.200 mm
Szerokość 2.450 mm 2.490 mm
Wysokość 2.390 mm 2.450 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Volvo FL 6E 19.250, 4x2 Scania P94 220 G, 4x2
Chłodnica 2.690 zł 2.450 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 2.870 zł 2.990 zł
Reflektor 890 zł 1.050 zł
Tarcza hamulcowa 689 zł 720 zł
Filtr oleju 112 zł 105 zł
Filtr powietrza 264 zł 187 zł
Ceny części używanych
Volvo FL 6E 19.250, 4x2 Scania P94 220 G, 4x2
Reflektor 350 zł 300 zł
Zderzak przedni 500 zł 500 zł
Szyba czołowa 700 zł 800 zł
Chłodnica 800 zł 900 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (lipiec 2009 r.)
Rocznik Volvo FL 6E 19.250, 4x2 (kontener) przebieg (tys. km) - cena netto Scania P94 220 G, 4x2 (kontener) przebieg (tys. km) - cena netto
2000 820 - 47,9 tys. zł 740 - 55,0 tys. zł
2001 690 - 54,9 tys. zł 700 - 60,0 tys. zł
2001 660 - 63,0 tys. zł 580 - 69,5 tys. zł
2002 680 - 68,5 tys. zł 520 - 76,0 tys. zł
2003 600 - 75,5 tys. zł 500 - 79,9 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.